Kako zainteresirati učenike za temu kibernetičke sigurnosti - tips & tricks
U svijetu u kojem je i odraslima i djeci sve dostupno klikom miša ili pokretom prsta po zaslonu mobitela teško je pronaći motivaciju za učenje o tehnologijama koje tek dolaze. Osim ako je riječ o nekoj zanimljivoj igri ili natjecanju! Možda je to naš adut iz rukava. Teme iz područja kibernetičke sigurnosti nedovoljno su zastupljene u školskom kurikulumu. Jedan od načina kako to možemo promijeniti je probati zainteresirati učenike za natjecanje Hacknite koje se održava u listopadu svake godine, mjesecu kibernetičke sigurnosti. Natjecanje Hacknite je prvenstveno namijenjeno srednjoškolcima, no postoje kategorije natjecanja koje su prikladne i za učenike osnovnih škola. Hacknite platformi mogu pristupiti svi oni koji imaju AAI korisnički identitet, dakle svi učenici i učitelji u RH. Hacknite natjecanje uključuje kategorije: kriptografija, OSINT, steganografija, računalna forenzika, reverzno inženjerstvo... Zadaci s natjecanja su izazovni pa naš prijedlog uključuje dvije kategorije zadataka koji su prikladni za početnike. Steganografija je umjetnost pisanja skrivenih poruka na takav način da nitko, osim pošiljatelja i primatelja, ne posumnja u postojanje poruke. Naša tajna poruka je skrivena unutar slike. Za početak, s učenicima je potrebno podijeliti sliku koja sadrži tajnu poruku i pustiti ih da sami probaju otkriti o kojoj tajnoj poruci je riječ. Zanimljivo je vidjeti kreativnu stranu učenika pri rješavanju ovakvog problema. Ukoliko učenici ne uspiju samostalno doći do rješenja, nastavnik učenicima preporuča alate za rješavanje zadatka. Zadaci iz područja steganografije prikladni su i za učenike osnovnih škola. Područje kriptografije obuhvaća zadatke širokog spektra težine - od lakših do težih zadataka. Nastavnik odabire prikladan zadatak i pušta učenike da se samostalno "bore" s njim uz neke "hintove", naravno, ako je to potrebno. 45 minuta je dovoljno za pokazati nekoliko zadataka s natjecanja i zainteresirati učenike. Naša iskustva su izuzetno pozitivna i po razredu smo uspjeli oformiti barem jednu ekipu natjecatelja.