Skip to main content
OpenConf small logo

Providing all your submission and review needs
Abstract and paper submission, peer-review, discussion, shepherding, program, proceedings, and much more

Worldwide & Multilingual
OpenConf has powered thousands of events and journals in over 100 countries and more than a dozen languages.

Moj život, moja prava–važnost univerzalnog dizajna i tehnologije u svakodnevnom životu osoba s invaliditetom

Kultura invaliditeta, koja prepoznaje invaliditet kao prirodni dio ljudske raznolikosti i promiče jednakost te prihvaćanje osoba s invaliditetom, usko je povezana s primjenom univerzalnog dizajna i tehnologije. Ovi alati čine temelje za izgradnju društva jednakih mogućnosti. Njihova važnost nadilazi uklanjanje fizičkih prepreka i jednostavna tehnološka rješenja, već uključuje širi pristup koji uvažava raznolike potrebe svih članova društva te im omogućuje autonomiju, samostalnost i ravnopravno sudjelovanje. Ovaj pristup postaje još važniji u kontekstu odgoja i obrazovanja, jer odgovara na specifične potrebe i temeljna prava svih učenika, čime predstavlja osnovu inkluzije. Individualizirani kurikuli (IK) jasno definiraju potrebe učenika te služe kao osnova za prilagodbu sadržaja, metoda i okruženja, dok univerzalni dizajn i tehnologija omogućuju njihovu učinkovitu primjenu. Međutim, u suvremenom društvu svjedočimo sve češćoj vilifikaciji tehnologije i njezinim zabranama, što izravno ugrožava pravo na pristupačnost. Zabranom korištenja tehnologije ne ograničavamo samo njezinu upotrebu – ograničavamo prava i mogućnosti osoba s invaliditetom te djece s teškoćama u razvoju, kojima je tehnologija neophodna za komunikaciju, učenje i ravnopravno sudjelovanje u zajednici. Univerzalni dizajn, utemeljen na principima jednakosti i pristupačnosti, nudi potencijalno rješenje za osiguravanje ravnopravnih mogućnosti u obrazovanju. Integriranjem univerzalnog dizajna u obrazovne procese, osobito kroz tehnologiju, omogućavamo svim učenicima, bez obzira na njihove individualne sposobnosti i potrebe, da uče i napreduju, čime se dodatno jača kultura invaliditeta i doprinosi izgradnji društva u kojem su svi članovi uvaženi i uključeni. Nikola Tadić, tajnik Saveza udruga za autizam Hrvatske, politolog s više od deset godina iskustva u politikama vezanim za autizam i zagovaranju prava autističnih osoba i njihovih obitelji, vodit će diskusiju o važnosti univerzalnog dizajna i tehnologije u životima osoba i djece s invaliditetom. Ideja je kroz neformalni razgovor sa samim osobama s teškoćama, učiteljima i stručnjacima sagledati kako se ovi alati mogu iskoristiti za osiguravanje prava na pristupačnost u obrazovanju i drugim sektorima.

Ciljana skupina su svi učitelji i učiteljice, nastavnici i nastavnice koji rade s učenicima s drugačijim odgojno-obrazovnim potrebama.

S obzirom na to da se radi o neformalnoj raspravi, fokus je na podizanju svijesti i razmjeni iskustava, a ne na tehničkim ili specijaliziranim znanjima, čime se osigurava pristup svima koji su zainteresirani za temu i žele sudjelovati. Za sudjelovanje u ovoj diskusiji nisu potrebna specifična predznanja ili vještine. Tema univerzalnog dizajna i tehnologije kao alata za osiguranje pristupačnosti u obrazovanju i širem društvenom kontekstu relevantna je za sve, jer se odnosi na temeljna ljudska prava i uključivanje svih članova društva. Cilj diskusije je pružiti priliku za razmjenu iskustava i uvida kroz razgovor sa svim dionicima, uključujući osobe s invaliditetom, učitelje, roditelje i stručnjake te će svima, neovisno o prethodnim znanjima i iskustvima, biti omogućeno da se aktivno uključe u raspravu i doprinesu vlastitim iskustvima i perspektivama.

Nikola Tadić
Savez udruga za autizam Hrvatske
Croatia

Nikola Tadić istaknuti je član Saveza udruga za autizam Hrvatske (SUZAH), gdje obnaša dužnost tajnika. S više od deset godina iskustva u politikama vezanim za autizam, značajno je pridonio oblikovanju zagovaračkih i razvojnih aktivnosti SUZAH-a. Po struci politolog, svoju je karijeru posvetio rješavanju sustavnih izazova s kojima se suočavaju osobe s autizmom i njihove obitelji u Hrvatskoj​​. Tadić aktivno predstavlja SUZAH u ključnim vladinim i gradskim savjetodavnim tijelima, uključujući Savjet za razvoj civilnog društva pri Vladi Republike Hrvatske i Povjerenstvo Grada Zagreba za osobe s invaliditetom. Njegov rad usmjeren je na poboljšanje pristupa podršci, poticanje rane intervencije i stvaranje inkluzivnih prilika za osobe s autizmom. Kao dio vodstva SUZAH-a, odigrao je ključnu ulogu u inicijativama poput kampanja za podizanje svijesti javnosti, kulturnih programa poput izložbe AUTsider ART te suradnji s akademskim institucijama poput Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu​​. Pod njegovim vodstvom SUZAH je proširio svoje aktivnosti na više sektora, uključujući zdravstvo, obrazovanje i socijalne usluge, dok je fokus ostao na zagovaranju sustavnih promjena u skladu s europskim standardima​​.

Eva Pavić
Udruga za autizam i ostale neurodivergentnosti, samozastupanje i kulturu različitosti-ASK
Croatia

Eva Pavić je majka negovoreće autistične djevojčice Franke (10 g.) koja od svoje 4. godine komunicira uz pomoć potpomognute komunikacije (komunikacijskim pločama i PODD komunikacijskom knjigom u papirnatom obliku, znakovanjem i komunikatorom kao visokotehnološkim oblikom AAK). Eva je položila edukaciju za PODD provoditelja 1. stupnja te se time bavi i sa stručne strane. Roditeljima negovoreće djece pomaže sa savjetima kako započeti s potpomognutom komunikacijom te drži predavanja i radionice o praktičnoj primjeni AAK u svakodnevnom životu. Eva radi kao predavačica engleskog i njemačkog jezika i upotrebljava AAK i komunikacijske ploče kao univerzalni dizajn u podučavanju.

Josipa Kardum
Osnovna škola Benkovac
Croatia

Josipa Kardum profesorica je engleskog i talijanskog jezika s dugogodišnjim iskustvom od 19 godina rada u Osnovnoj školi Benkovac. Tijekom svoje karijere promovirana je u zvanje mentora, što je priznanje za njezin predan rad i stručnost u obrazovanju. Aktivno sudjeluje u stručnim skupovima i konferencijama, gdje često drži predavanja, dijeleći svoje znanje i iskustvo s kolegama. Član je organizacijskog odbora udruge HUPTI, hrvatske udruge profesora talijanskog jezika. Sudjelovala je u obrazovnoj reformi Škola za život, doprinoseći unapređenju hrvatskog obrazovnog sustava. Tijekom epidemije bila je dio radne skupine koja je radila na inovativnom pristupu nastavi, snimajući i video lekcije za učenike pružajući im podršku u izazovnim uvjetima online učenja. Josipa je i sama autistična i posebnu strast gaji prema radu s neurodivergentnim učenicima. Posvećena je osiguravanju podrške i stvaranju inkluzivnog okruženja koje potiče njihov rast i uspjeh. Njezina predanost obrazovanju, inovacijama i brizi za individualne potrebe učenika čini je neprocjenjivim članom obrazovne zajednice.

Adrijana Baus
Osnovna škola Bogumila Tonija, Samobor
Croatia

Adrijana Baus učiteljica je hrvatskoga jezika s posebnim interesom za inkluzivno obrazovanje i primjenu univerzalnog dizajna u nastavnom procesu. Aktivno se zalaže za prava učenika s teškoćama, istovremeno pružajući podršku kolegama u prepoznavanju i zadovoljavanju njihovih potreba. Svoj profesionalni put započela je u novinarstvu, a nakon stjecanja titule profesora hrvatskoga jezika i književnosti te fonetičara, karijeru je usmjerila na obrazovanje, u kojem svojim iskustvom doprinosi jačanju digitalnih i inkluzivnih kompetencija u školama. Kao neurodivergentna osoba, osobno razumije izazove i prilike univerzalnog dizajna i tehnologije te koristi vlastito iskustvo kako bi poticala širu inkluziju i uvažavanje različitosti u obrazovnim i društvenim kontekstima.Osim što radi u školi, aktivistkinja je u neurodivergentnoj zajednici u Hrvatskoj i surađuje s različitim stručnjacima kako bi unaprijedila praksu učenja i poučavanja. Sudjeluje na konferencijama i projektima koji spajaju teorijska znanja i praktična rješenja za poboljšanje obrazovnog sustava. Njezin profesionalni moto jest da pristupačnost nije samo tehnički zahtjev, već kultura koja promiče različitost i osigurava prilike za sve.

Tomislav Cvrtnjak
Savez udruga za autizam Hrvatske
Croatia

Tomislav Cvrtnjak je edukacijski rehabilitator i voditelj programa u Savezu udruga za autizam Hrvatske. Njegov rad obuhvaća neposrednu podršku autističnim osobama i svim osobama koje su s njima povezane srodstvom, življenjem ili profesionalnom aktivnošću. Kontinuirano organizira i provodi programe podrške za roditelje te edukacije za djelatnike i stručnjake u sektoru obrazovanja, zdravstva i socijalne skrbi. Kao voditelj SOS linije i savjetovališta pruža stručnu podršku svima koji traže informacije ili pomoć u vezi s autizmom. Njegovi profesionalni interesi fokusirani su na unapređenje razumijevanja autizma i drugih neurodivergentnosti kroz pristup temeljen na ljudskim pravima. Kroz svoje profesionalno djelovanje zalaže se za inkluzivne mogućnosti obrazovanja, zapošljavanja i društvenog uključivanja osoba s invaliditetom, s posebnim naglaskom na razvoj samoodređenja i autonomije.