STEM - ice: Osnaživanje djevojčica kroz STEM i STEAM projekte
Rad s darovitom djecom je privilegij, ali i izazov. Najčešće se radi o malim skupinama djeca koja sudjeluju u aktivnostima koje su zanimljive svima. Fokus tema u svijetu je i kako privući djevojčice u STEM i STEAM područje, tu je još i inkluzija kao must have 21. stoljeća pa vršnjačko poučavanje i mnoge druge nezaobilazne teme. Razmišljajući kako povezati sva ova različita područja i zanimljive sadržaje približiti što većem broju djece, osmislile smo projekt STEM-ice. Projekt STEM-ice je STEM i STEAM projekt za djevojčice od 1. do 4. razreda Osnovne škole Ivana Meštrovića i uključuje tim od 7 darovitih učenica trećeg razreda koje tijekom 18 dvosatnih susreta izrađuju i programiraju LEGO modele koristeći LEGO Spike Essentials i LEGO Spike Prime robote. Tijekom susreta, istražuju ovogodišnju temu međunarodnog STEAM projekta First Lego League Explore – podmorje, te se pripremaju za natjecanje. Svakom susretu pridružuju im se učenice jednog razreda iz škole (ukupno 16 razreda) i učenici iz dva posebna razredna odjela. Darovite učenice 3. razreda metodom vršnjačkog dijeljenja znanja i vještina ostale učenice razredne nastave upoznaju sa svojim radom i motiviraju ih za uključivanje u STEAM aktivnosti naše škole. U drugom dijelu susreta darovite djevojčice poučavaju vršnjakinje – gošće programiranju Codey Rocky robota i programiranju LEGO elemenata. Projekt ima cilj motivirati djevojčice za STEM aktivnosti, poticati suradnju i razvijati njihove vještine programiranja i timskog rada. U ovom projektu sudjeluje 170 djevojčica škole. Planirana je suradnja s udrugom „Neki novi klinci“ (voditelj: Ivan Lipanović, prof. mat. i inf., mentor sa završenom edukacijom za rad s darovitom djecom), Hrvatskim robotičkim savezom i docenticom dr.sc. Dianom Tomić voditeljicom centra za obrazovanje nastavnika Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Vrijednost ovog projekta prepoznalo je i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih te za njegovu provedbu dodijelilo značajna sredstva u iznosu od 4000 eura na čemu im srdačno zahvaljujemo.
Interaktivno izlaganje namijenjeno je:
Odgojno-obrazovnim djelatnicima – učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima koji traže inovativne načine za poticanje interesa za STEM i STEAM u osnovnoškolskom obrazovanju. Aktivnost je posebno zanimljiva onima koji žele implementirati tehnologiju i interdisciplinarni pristup u svoj rad.
Školskim voditeljima i ravnateljima – koji žele uvesti suvremene projekte u svoje škole kako bi podržali inkluzivno i tehnološki napredno obrazovanje, s naglaskom na osnaživanje djevojčica u STEM područjima.
Donositeljima obrazovnih politika i stručnjacima za kurikulum – zainteresiranim za konkretne primjere kako praktično implementirati STEM aktivnosti u osnovnim školama, uključujući rad s mladima i tehnologijom.
Sudionicima konferencije iz šire zajednice – poput roditelja, nevladinih organizacija, te pojedinaca koji podržavaju rodnu ravnopravnost i tehnološko opismenjavanje djece.
Za sudjelovanje u predstavljanju projekta STEM-ice na konferenciji, poželjna su sljedeća prethodno stečena znanja, vještine i iskustva:
Osnovno razumijevanje STEM i STEAM koncepta – Sudionici bi trebali imati osnovno znanje o interdisciplinarnom pristupu koji povezuje znanost, tehnologiju, inženjerstvo, umjetnost i matematiku.
Iskustvo u obrazovanju – Poželjno je iskustvo u poučavanju, mentorstvu ili radu s djecom kako bi sudionici lakše razumjeli pedagoške aspekte projekta.
Interes za tehnologiju i inovacije u obrazovanju – Otvorenost za korištenje digitalnih alata, robota i programiranja može pomoći u boljem shvaćanju tehničkih elemenata projekta.
Fokus je na inspiriranju i pokazivanju praktične primjene STEM-a u obrazovanju, čineći prezentaciju dostupnom različitim profilima sudionika konferencije.