Poslovna inteligencija u informatici: novi pogled na poučavanje baza podataka
Tržište rada je uvelike promijenjeno proteklih godina; počevši s dugogodišnjim utjecajem automatizacije poslovanja proizvodima IT sektora, uključivanjem rada od doma pojavom COVID-a te umjetne inteligencije koja postaje nadomjestak u određenim zanimanja. To upućuje na iščezavanje poslova za koje su današnji učenici pripremani. Kao i kod revolucije pojave parnog stroja, pojava novijih tehnologija ne uništava tržište rada, nego ga transformira – stvara nova i mijenja kompetencije za postojeća zanimanja. Ovim radom demonstriramo jednostavno obogaćivanje postojeće točke kurikuluma u svrhu poboljšanja spremnosti učenika srednjih škola za tržište rada budućnosti. Fokus rada je nadogradnja teme baza podataka u srednjoškolskoj strukovnoj nastavi informatike. Umjesto isključivog korištenja alata MS Access za konceptualizaciju, demonstraciju i vježbanje rada s bazama podataka, u nastavu smo uključili elemente poslovne inteligencije - pojmove skladišta podataka i alat Metabase za podatkovnu analitiku. Smatramo da je uvođenjem jednostavnih koncepata skladišta podataka učenicima obogaćeno razumijevanje korisnosti baza podataka kao i motivacija, dok moderniji grafički alat poput Metabasea omogućava lakše usvajanje znanja i neprekinuto učenje. Nastavu smo organizirali u nekoliko koraka: usvajanje osnovnih pojmova i vještina, pripremna edukacija o alatu, rad u alatu i završni osvrt. Za praktični rad pripremili smo skladište podataka o planiranim, ali još nepostojećim Bjelovarskim toplicama i pojedinačni pristup bazi za učenike na principu korisničkih računa. Pripremili smo 6 problemskih priča za koje su učenici pripremali upite nad skladištem kroz Metabase. Rad na problemskim pričama bio je konzultativan i nije bio vezan samo za rad u školi. Ovu nadogradnju nastave planirali smo i kao prilagodbu kurikuluma za nadolazeću modularnu nastavu u strukovnim školama.
Profesori i nastavnici informatike koji traže način modernizacije poučavanja baza podataka. Pripadnici i savjetnici radnih skupina u izradi novih kurikuluma.
Nisu potrebna predznanja.
Juraj Dončević
Fakultetu elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu
Croatia
Juraj Dončević je doktorirao na Fakultetu elektrotehnike i računarstva (FER), Sveučilište u Zagrebu. Trenutačno radi kao viši asistent na Zavodu za primijenjeno računarstvo. Bavi se istraživanjem vezanim uz softverske arhitekture, upravljanje podacima i bidirekcionalizaciju. Sudjelovao je kao istraživač na Erasmus+ i NPOO istraživačkim projektima. Član je IEEE.
Vesna Pavković-Dončević
Ekonomska i birotehnička škola Bjelovar
Croatia
Vesna Pavković-Dončević diplomirala je na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, Matematički odjel, smjer Matematička informatika i statistika i stekla akademsko zvanje diplomirani inženjer matematike. Pedagoško psihološku izobrazbu završila je na Učiteljskoj akademiji u Zagrebu. Profesor je savjetnik.
Od 1990. zaposlena je u Ekonomskoj i birotehničkoj školi Bjelovar kao profesor matematike i informatike. Sudionik je radionice Netzwerk 1, ECO NET, Promotion of Training Firms in South Eastern Europe (Kultur kontakt Austria) i Modul II i projekta Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva-CEPOR:
Poduzetničke vještine i znanja('Pokrenite vlastiti posao');Trening za vođenje vježbeničkih tvrtki; Nove participativne metode podučavanja('Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje'), Učinkoviti marketing i prezentacijske vještine.
Bila je suradnik je u mreži podrške samovrednovanju škola od 2006 i suradnik u projektu Otvorena škola, mentor u projektu „Od ideje do projekta“ za osnovne škole. Carnetov edukator od 2010. -ICT Edu moduli 1.-6., te edukator u radionicama „Kako uspješno učiti u online okruženju“ 2018.
Koautor je radionice „4 skoka do poduzetnika“ i seminara „Poslovni procesi u vježbeničkoj tvrtki“, triju seminara za Vježbenički ured (kazneni, građanski i prekršajni postupak) u suradnji s ASOO i Udrugom upravnih i birotehničkih škola, te koautor radionice za korištenje e-portfolia i aplikacije VUR za Uredsko poslovanje i dopisivanje.
Sudionik u CRISS projektu i u projektu Erasmus+ mobilnost u Leipzigu, Njemačka,2024., te jedan od tri pokretača rada vježbeničkog ureda. Autor digitalnih sadržaja za udžbenik „Vježbenička tvrtka 3“. Voditelj školskog projekta „Znanost u gostima“.