Skip to main content
OpenConf small logo

Providing all your submission and review needs
Abstract and paper submission, peer-review, discussion, shepherding, program, proceedings, and much more

Worldwide & Multilingual
OpenConf has powered thousands of events and journals in over 100 countries and more than a dozen languages.

UZ AI moći u pop-kulturu uskoči

U suvremeno doba kada se gube razlike između primijenjene i tzv. visoke umjetnosti, a rastuća tehnološka dostignuća obogaćuju nas novim mogućnostima izražavanja, pojam popularne kulture doživljava značajnu preobrazbu. Istovremeno, suvremene je učenike sve teže približiti tradicionalnim klasičnim tekstovima i klasičnoj umjetnosti uopće. Kao fenomen popularne kulture, kao nešto sveprisutno i lako dostupno, u novije se vrijeme pojavljuje i umjetna inteligencija. Ona istovremeno postoji kao fenomen popularne kulture, ali i kao medij kojim se popularna kultura može producirati. Želja mi je bila u nastavi iskoristiti njezinu "primamljivost" suvremenim učenicima i pokazati im da alati umjetne inteligencije itekako mogu biti poticaj za stvaralaštvo, za nešto kreativno, novo, originalno. Interaktivnim bih izlaganjem pokazala učeničke radove nastale uporabom različitih AI generatora. Proučavajući tekstove popularne glazbe učenici su popularne stihove oblikovali u nove pjesničke tekstove, a zatim ih uporabom AI glazbenih generatora pretvarali u nova glazbena ostvarenja - na hrvatskom i engleskom jeziku ispitujući tako pojam popularnosti, glazbenih žanrova i kvalitete nastalih ostvarenja. Generatori glazbe uz pomoć generatora teksta bili su zahvalan medij i u aktivnosti stvaranja pjesama o književnom liku. Učenici su u generator teksta kao prompt ubacivali opis književnoga lika na temelju kojega se generirala pjesma. Nastao je zanimljiv i duhovit opus uglazbljenih pjesama o klasičnim lektirnim likovima (npr. Adrian Mole, Cobra iz Smogovaca, Kušanov Koko). Generatori teksta pokazali su se i kao poticaj učeničkom jezičnom stvaralaštvu. Dio je učenika imao zadatak pomoću izabranoga stiha pop pjesama hrvatskih izvođača stvarati priču (AI story generator). Tako dobivene priče razdijelili su na ulomke koji su poslužili kao kasnije nadahnuće originalnoj vlastitoj priči. Priče su preoblikovali i u AI oblikovane slikovnice. Fenomen clickbaita ili klikolovke istraživali su pomoću clickbait generatora. Ai tehnologija pomogla je preoblikovati stihove i u vizualno dopadljive grafite, a književne smo tekstove povezivali i s reklamnim svijetom oblikujući AI slogane i reklamne kampanje.

Predavanje je namijenjeno odgojno-obrazovnim djelatnicima/učiteljima/nastavnicima koji se u radu služe različitim stvaralačkim aktivnostima poticanja učeničke kreativnosti uz pomoć umjetne inteligencije.

Polaznicima za praćenje predavanja nisu potrebna osobita prethodna znanja niti vještine osim osnovnoga znanja vezanoga uz uporabu različitih multimedijskih sadržaja u nastavi.

Ivana Macan
Osnovna škola Vijenac, Osijek
Croatia

Ivana Macan rođena je 1978. godine u Osijeku. Pedagoški fakultet u Osijeku (danas Filozofski fakultet Osijek)završava 2003. godine sa zvanjem profesorice hrvatskoga jezika i književnosti. Kao učiteljica Hrvatskoga jezika u OŠ Vijenac Osijek zaposlena je posljednjih dvadeset godina. U školskoj godini 2024./2025. promovirana je u zvanje učiteljice savjetnice. Rado sudjeluje na stručnim skupovima organiziranima za učitelje Hrvatskoga jezika, ali i na usavršavanjima s interdisciplinarnim sadržajima iz područja odgoja i obrazovanja. Rado održava predavanja na stručnim skupovima vezanima za integraciju IKT-a u nastavu Hrvatskoga jezika (ŽSV učitelja Hrvatskoga jezika, CUC, webinari u organizacije Školske knjige…) sa željom da sustručnjacima podijeli vlastita iskustva dobre prakse. Izrađuje digitalne obrazovne sadržaje primjenjive u nastavi Hrvatskoga jezika koje objavljuje je u repozitorijima digitalnih aplikacija u kojima su načinjeni kao i na CARNETOVOM Edutoriju te grupama na društvenim mrežama koje organiziraju sustručnjaci. Na vlastitome You Tube kanalu objavljuje videosadržaje kao motivaciju za različite učeničke aktivnosti te učeničke stvaralačke videoradove. Autorica je dodatnih digitalnih sadržaja kao dio digitalne podrške uz udžbenik Snaga riječi autorice Anite Šojat. Dobitnica je nagrada i priznanja Ministarstva znanosti i obrazovanja za inovativne digitalne obrazovne sadržaje.

Sudjelovala je u znanstvenom istraživanju Eksperimentalna primjena modela korištenja IKT-a u učenju i poučavanju u suradnji s Fakultetom za odgojne i obrazovne znanosti iz Osijeka, a u okviru 2. faze Carnet-ova projekta e-Škole, 2022. godine, u školskoj godini 2024./2025. uključila se u CARNET-ov projekt BrAIn Primjena digitalnih tehnologija temeljenih na umjetnoj inteligenciji u obrazovanju.

Od školske godine 2022./2023. voditeljica je Županijskoga stručnog vijeća učitelja Hrvatskoga jezika Osječko-baranjske županije.