Terenska i računalna analiza pokrova Karlovačke promenade
Cilj istraživačkog projekta provedenog na Karlovačkoj promenadi bio je istražiti važnost stabala u ciklusu ugljika i predstaviti važnost urbanog pokrova lokalnoj zajednici te potom usporediti visinu stabala s bazom podataka satelitskih mjerenja.
Na terenu su učenici napravili biometrijska mjerenja mjernim alatima i aplikacijom GLOBE Observer te su izračunali starost stabala. Izračunali su prsni promjer, svježu i suhu biomasu, pohranjeni ugljik i apsorbirani CO2 za svako stablo. Rezultati su pokazali da je promenada veliko skladište ugljika, a osobito su važna stara stabla. U godinama klimatskih promjena, skladištenje ugljika smanjuje količinu CO2 koji doprinosi efektu staklenika.
Nakon terenskog rada, izmjerene vrijednosti visine stabala na Promenadi uspoređivane su s podacima u bazama podataka na platformama Earth Engine apps, EarthMap i OpenAltimetry (satelitske slike NASA satelita).
Platforma Earth Engine Apps prikazuje promjene u visini pokrova od 2000.-2020. godine pa je moguće istražiti dinamiku promjene pokrova na određenoj lokaciji.
Analiza provedena na platformi Earth Engine Apps pokazala je da nema podataka za dinamiku promjene pokrova od 2000. – 2020. godine na istraživanom području.
Analiza provedena na platformi Earth Engine apps koja prikazuje podatke satelita GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation) pokazala je nepotpune podatke o visini pokrova na prostoru istraživanja pa usporedba nije mogla biti provedena. Naime, postojeći podatci – pikseli pokazuju prosjek visine stabala na pikselu, dok se visina pojedinog stabla ne može očitati.
Analiza provedena na platformi OpenAltimetry koja prikazuje slike satelita ICE-SAT 2 nema podataka jer putanje satelita nisu prolazile nad istraživanim područjem Promenade.
Analizom Meta/WRI slike na Earth Map koja primjenjuje UI modele za analizu podataka ne može se precizno odrediti visina svakog pojedinog stabla.
Kao zaključak, na internacionalnom webinaru, znanstvenik (NASA, Brian Campbell) je objasnio učenicima da su njihova terenska istraživanja pokrova jako važna jer sateliti još uvijek ne mogu snimiti sve pokrove na Zemlji, osobito u urbanim ekosustavima.
Daroviti učenici 8.razreda osnovne škole.
Tema je korisna kao primjer iz prakse za učitelje i nastavnike STEM područja koji prikazani primjer usporedbe terenskog istraživanja i baze podataka mogu primijeniti u svom okruženju - okolišu. Metode prikazane u istraživačkom projektu, mogu se primijeniti i u drugim ekosustavima gdje želimo istraživati visinu pokrova i ciklus ugljika.
korištenje interneta
Snježana Marković-Zoraja
Osnovna škola Dubovac, Karlovac
Croatia
Snježana Marković-Zoraja, prof. biologije i kemije, učitelj savjetnik kemije u OŠ Dubovac, Karlovac. Voditeljica je Međužupanijskog GLOBE vijeća. Član je Državnog povjerenstva GLOBE. Na Državnom natjecanju GLOBE s učenicima je osvojila 1. mjesto 2008., 2016., 2022. i 2023. i 2024. godine, a 2018. i 2021. godine 2. mjesto. Mentorica je učenicima na istraživačkim projektima koji su nagrađeni i objavljeni u Hrvatskoj i u svijetu. Dobitnica je nagrade za najbolji scenarij poučavanja u EU – Scientix. eu za 2021. godinu. Mentorica je učenicima koji su 2024. godine imali najbolji istraživački projekt u Europi i Euroaziji te je s učenicima bila na svjetskoj konferenciji u SAD-u.
Scenariji poučavanja koji populariziraju STEM područje objavljeni su na hrvatskim i internacionalnim web stranicama. Redovito sudjeluje na konferencijama u Hrvatskoj i u svijetu kao predavač gdje izlaže primjere dobre prakse u radu s učenicima u STEM području.
Autor je istraživanja i predavanja na HKKO u Splitu 2016., 2022. i 2024. godine. Sudjelovala je s učenicima na Državnim natjecanjima iz kemije 2019., 2020., 2021. i 2023., 2024. godine.
Predavač je na županijskim stručnim vijećima Biologije i Kemije, na Međužupanijskim vijećima GLOBE, na državnim skupovima GLOBE i Biologije. Edukator je za Elementary GLOBE u Sloveniji. Sudjeluje u Erasmus projektima. Sudjeluje u radu tima za darovite učenike u školi. U cilju popularizacije STEM područja, svake godine mentor je učenicima u istraživačkim projektima. U 2024. koordinator je međunarodnog projekta „Lets teach an learn with GLOBE“ te sudjeluje u internacionalnom projektu ICSE – Otvoreno školovanje (PMF, FER).
Kristina Fratrović
Osnovna škola Dubovac, Karlovac
Croatia
Kristina Fratrović, dipl. inž. matematike, učitelj izvrsni savjetnik u OŠ Dubovac, Karlovac.
Sudjelovala je u projektu Profil Kletta Želim stablo kojim se potiče sadnja drveća i podiže kvaliteta zraka u učionicama, u svjetskom projektu InnovateYourDreams (EU-Scientix), u Eratostenovom projektu, te u projektima “Napredne Internet of Things tehnologije u hrvatskim školama”, ProMikro i “Generacija NEXT“. Bila je voditeljica Županijskog stručnog vijeća učitelja matematike Karlovačke županije.
Bila je mentorica učenicima na Državnim natjecanjima iz informatike 2021. i 2022. godine.
Recenzirala je i autorica je rješenja radnih listova “Matematički izazovi 5, 6, 7 i 8” te je autorica radnih bilježnica iz matematike Laka matka 5, Laka matka 6, Laka matka 7 i Laka matka 8, sve u izdanju izdavačke kuće “Alfa”.
Sudjeluje u pripremi učenika za ekipna natjecanja mladih matematičara KAmatKA i nauMATIKA. Doprinosi organizaciji natjecanja nauMATIKE kao autorica zadataka.
Mentorica je učenicima koji su 2024. godine imali najbolji istraživački projekt u Europi i Euroaziji te je s učenicima bila na svjetskoj konferenciji u SAD-u.
Redovito sudjeluje na konferencijama u Hrvatskoj i u svijetu kao predavač gdje izlaže primjere dobre prakse u radu s učenicima u STEM području. Predavač je na županijskim stručnim vijećima te na državnim skupovima iz područja matematike. Sudjeluje u Erasmus projektima te u radu tima za darovite učenike u školi. Sudjeluje u internacionalnom projektu ICSE – Otvoreno školovanje (PMF, FER).